maandag 15 juli 2013

Nachttocht


Woensdag 10 juli -Donderdag 11 juli Edinburgh - Peterhead
Een nachttocht op het programma: 112 mijl.

Om 10 uur verhult een mistbank nog even de boogtoppen van de treinbrug over de Firth of Forth. 2 Uur ná laag water verlaten we de haven. Het is net diep genoeg.
Het hogedruksysteem dat geheel Groot-Brittannië omvat zorgt voor een voorspelling van mooi weer, weinig wind, kans op mistbanken.

In de middaguren ervaren we een oostenwind, pal op de neus, 18 knopen. Zeewindje? Als we de bekende Firth of Forth uit zijn, koersen we noordoost en kunnen gelukkig een aantal uurtjes zeilen. En dan is de wind op. Paul en Jules nemen de eerste wacht van 21.00 uur tot middernacht.


Sivy slaapt, en dat laten we zo. Ik probeer te slapen in de kajuit, te vergeefs. Jules kletst buiten Paul de oren van het lijf. Ik hoor het getetter aan, boven het motorgeluid heen. Het geeft wel een gezellig gevoel, dus ik laat het maar zo. Ik kom in zo’n aparte bewustzijnslaag, die ik alleen aan boord kan (her)produceren: half wakker, half weg, terwijl je lichaam meebeweegt in de deinende boot.
Ik wissel ze af om 00.00 uur. Muziek in 1 oor. Ik heb een luxe wacht waarbij het al voor het einde lichter wordt aan de horizon. Zeker 6 bootjes varen aan bakboord met me mee. Om drie uur word ik afgelost, dit keer door Paul en Sivy. Ze is wakker geworden en verkast met dekbed en hoofdkussen naar buiten. “Wachtlopen”.

Tijdens Pauls wacht komt slechter zicht opzetten. Voor Aberdeen is (iets) meer scheepvaart af en aan. Aberdeen heeft veel meer bebouwing, en met name hoogbouw, dan ik verwacht had.
Ik vaar voorbij de inspiratiebron voor Dracula’s kasteel in de Cruden Bay, net voor Peterhead.


Tanken in Peterhead
Met z’n allen gaan we dieselen. En waarvan je denkt (/hoopt) dat het jou nooit zal overkomen gebeurt in de groep: er wordt 40 liter diesel in een watertank getankt. Jeeminee, da’s ook niet Niks. In de vissershaven van Peterhead staan direct een paar helpende handen gereed met jerrycans om de inhoud eruit te pompen. In razend tempo is de watertank leeg, met doekjes gepoetst, de troep afgevoerd en dit alles zonder er iets voor te hoeven hebben. Uiteraard wordt er door de dankbare bemanning wel gegeven. De hulpvaardigheid en vriendelijkheid hier in Schotland kan niet genoeg genoemd worden. Veel spoelen en 10 buisjes Steradent verder is het dieselsmaakje er wel weer af…         
  

Marina in de haven van Peterhead

Oefening?
De award "beste fish and chips van heel UK" - in Peterhead bij Zanres

Geen opmerkingen:

Een reactie posten