Woensdag 10 juli -Donderdag 11 juli Edinburgh - Peterhead
Een nachttocht op het programma: 112 mijl.
Om 10 uur verhult een mistbank nog even de boogtoppen van de
treinbrug over de Firth of Forth. 2 Uur ná laag water verlaten we de haven. Het
is net diep genoeg.
Het hogedruksysteem dat geheel Groot-Brittannië omvat zorgt
voor een voorspelling van mooi weer, weinig wind, kans op mistbanken.
In de middaguren ervaren we een oostenwind, pal op de neus,
18 knopen. Zeewindje? Als we de bekende Firth of Forth uit zijn, koersen we
noordoost en kunnen gelukkig een aantal uurtjes zeilen. En dan is de wind op.
Paul en Jules nemen de eerste wacht van 21.00 uur tot middernacht.
Sivy slaapt,
en dat laten we zo. Ik probeer te slapen in de kajuit, te vergeefs. Jules
kletst buiten Paul de oren van het lijf. Ik hoor het getetter aan, boven het motorgeluid
heen. Het geeft wel een gezellig gevoel, dus ik laat het maar zo. Ik kom in
zo’n aparte bewustzijnslaag, die ik alleen aan boord kan (her)produceren: half
wakker, half weg, terwijl je lichaam meebeweegt in de deinende boot.
Ik wissel ze af om 00.00 uur. Muziek in 1 oor. Ik heb een
luxe wacht waarbij het al voor het einde lichter wordt aan de horizon. Zeker 6
bootjes varen aan bakboord met me mee. Om drie uur word ik afgelost, dit keer
door Paul en Sivy. Ze is wakker geworden en verkast met dekbed en hoofdkussen
naar buiten. “Wachtlopen”.
Tijdens Pauls wacht komt slechter zicht opzetten. Voor
Aberdeen is (iets) meer scheepvaart af en aan. Aberdeen heeft veel meer
bebouwing, en met name hoogbouw, dan ik verwacht had.
Ik vaar voorbij de inspiratiebron voor Dracula’s kasteel in
de Cruden Bay, net voor Peterhead.
Tanken in Peterhead |
Met z’n allen gaan we dieselen. En waarvan je denkt (/hoopt) dat het jou
nooit zal overkomen gebeurt in de groep: er wordt 40 liter diesel in een
watertank getankt. Jeeminee, da’s ook niet Niks. In de vissershaven van Peterhead
staan direct een paar helpende handen gereed met jerrycans om de inhoud eruit
te pompen. In razend tempo is de watertank leeg, met doekjes gepoetst, de troep
afgevoerd en dit alles zonder er iets voor te hoeven hebben. Uiteraard wordt er door de dankbare bemanning wel gegeven. De hulpvaardigheid
en vriendelijkheid hier in Schotland kan niet genoeg genoemd worden. Veel
spoelen en 10 buisjes Steradent verder is het dieselsmaakje er wel weer af…
Marina in de haven van Peterhead |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten