Afgelopen nacht heb ik de blog bijgehouden. (Foto-)Verslag van de heerlijke tijd in Binic - St Malo en Jersey volgt later.
Maandagmiddag 1700 uur. We zeilen fantastisch; Michel
Fugain's "Une belle histoire" schalt in mijn oren. Super Franse
sfeer. Shaula danst over de golfjes. Ik dans mee en gooi mijn hoofd in de wind.
Wie nu niet geniet is geen zeiler. Mijn lijf neemt alle energie met volle
teugen op. Jules en Sivy spelen binnen voetje van de vloer en klimmen van
keukenblad via het kookeiland naar de
kaartentafel. Via de bank achter de mast door naar de lage kant. Een rondje om
de wereld noemen ze het. Paul filmt de wereldreis.
De wolkenlaag is lichtgrijs. Daartussen schijnt de zon en
piept blauwe lucht te voorschijn.
We zeilen 60 graden aan de wind, 'n kleine 4 Bft. 7 knopen
door t water, knoopje stroom mee. Geweldig. Wil je een Seine Baai scenario, dan is dit het.
Paul en Sivy koken, tortellini met zalmreepjes,
tussendoor swingen rond 't aanrecht met harde muziek terwijl we Crossborder en
Fifteen op de marifoon horen bakkeleien wie die ferry Mont St Michel naar Le
Havre zal rammen. Als je al onze AIS-en en echo's op de plotter/radar ziet, weet
ik zeker dat de kapitein op de brug van die ferry achter z'n oren zal krabben en
op minimaal een mijltje afstand zal passeren.
Om half 1 's nachts luister ik naar Birdy, Skinny love,
en zie de regen in het schijnsel van 't witte heklicht. Het is warm , zwaar
bewolkt, zeer goed zicht. Ik zie de lichten van
de kustlijn bij Dieppe in de verte.
Onder de buiskap heeft het iets knussigs, zo met die regen. Een
rustgevende stilte, een serene sfeer, ondanks 't motorgeluid van Shaula. De wind
is afgenomen tot 8 kn ZW.
Nog 4 mijl naar de 10.000 op de log. Ik heb de opdracht
iedereen aan boord wakker te maken.
We varen met z'n allen dichtbij elkaar; ik zie een rij
groene boordlichten met stoomlicht aan bakboord van me. Een geruststellende
gedachte dat je weet wie dat zijn. Het marifoonrondje geeft me een indicatie
wie daar samen met mij deze cirkel op zee bekijkt.
Nog 3 mijl.
Ik ga zo de Champagne gereedzetten. Een half glaasje
vannacht, de rest morgen bij aankomst.
Claire van de Joie de Vivre roept op 88 dat ze geniet van
de oplichtende zee. Ik verstoor vast slapende crew maar antwoord dat ik de
nacht ook zo prachtig vind. Hoeveel wachtlopers zouden nu ook over de reling
kijken ? Morgen overdag is deze sfeer
weer verdwenen, maar in alle geheugens
opgeslagen.
23.15 UTC, 01.15 NZT: 10.000 mijl verschijnt op
de log. Het lijkt wel Oudjaarsavond. Jules en Sivy slaapdronken uit bed
gehaald, fles en glazen staan klaar. Ook Paul uit zijn slaap gehaald. We tellen
samen af, onder de buiskap met regendruppels er buiten. Joooooo! Sivy giet
samen met Paul champagne over Shaula, als dank voor bewezen diensten.
Iedereen is weer te kooi. Ik zie op de AIS 1 zeilschip op
tegen koers onze boten passeren, en zie dat ene rode lichtje verschijnen. Doet
me denken aan de 300 (!) boten op tegenkoers vorig jaar in de nacht naar Cowes,
wij komende van La Coruña. Zij op weg
naar Fastnet Rock, racend.
Over enerverende momenten gesproken.
Na een paar gouwe ouwe dancetracks sluiten The Piano en
de Nederlandse Birdy, Anna Verhoeven, mijn wacht af.
Maar voor ik me in een slaapzak kan wurmen, moeten we
wijken voor een slapende/eigenwijze ( * doorhalen wat niet van toepassing is)
visser, die niet uitluistert op 16 en ook niet reageert op een selective DSC
call vanaf Shaula.
Jules had de eerste wacht meegelopen. Sivy heeft het de helft van de tijd volgehouden. Jules zit alle AIS-en te bekijken. Hé, bij de AIS van de Yulunga: "Pap, die is vergeten z'n
lengte in te voeren." Een tanker wordt nauwlettend in de gaten gehouden. Paul had aan het begin van hun wacht weer alle veiligheidsmiddelen
doorgenomen en wat te doen bij mob.
Vroeg in de eerste daglichturen neem ik m'n plaats weer
in. Fok kan ingerold, wind nu te weinig om nog effect te hebben. Toerental
verhoog ik naar 1800. Het is "soort van saai " en toch ben ik maar al
te blij dat er geen 5-6 Bft uit de westhoek staat met dreigende onweersluchten.
Of dichte mist. Het kan zoveel slechter zijn hier. Thank you. Merci beaucoup.
Iedereen veilig over de Seine Baai loodsen, dat is t doel. We lopen ver voor op
schema. Zo dadelijk stroom mee naar Cap Gris Nez.
Ik ga maar weer eens scrollen door m'n iPhone
muziekcollectie.
Paar uur motoren verder worden we net voor Gravelines opgeschrikt door een piratenboot die recht op ons afkomt, met veel stampij. Sivy en ik zien vier kwaad kijkende duistere figuren met piratenhoeden op. Ze zwaaien met hun vuisten wild in de lucht. Wij schreeuwen en gillen terug: nemen een "New York attitude" aan. Ik schiet naar binnen en graai de toeter te voorschijn. Wacht maar, wij laten ons niet kennen. De piraten zien natuurlijk alleen 2 weerloze vrouwen, maar onze mannen zitten verstopt in het achteronder, uh, in de douche om precies te zijn. Ze staan te badderen. Jules is net klaar en ik roep om versterking in de vorm van zijn pijl en boog. Na wat heen en weer dramatisch toneelspel, schiet Jules daadwerkelijk een pijl richting de piratenboot, nu ontmaskerd als Vito Nova. Helaas, net mis en de pijl duikt in het water. Ondertussen roept opstapper Jo om hulp uit het luik in hun vooronder. Gegijzeld... Nog maar een kleine 12 mijl naar de veilige haven. De eersten zijn er al om half 3 binnengelopen; zij kunnen versterking bieden.
Wat leuk om alle verhalen te lezen en na te genieten van deze superleuke reis. Dank jullie wel voor de geweldige begeleiding en de ontdekking van n prachtig vaargebied. Groetenvan Bas Anita Jasper en Quinten.
BeantwoordenVerwijderen