woensdag 22 juni 2016

Snelle tocht over Biskaje

Vrijdag 17 juni vertrekken we uit Camaret-sur-Mer, Frankrijk, naar La Coruña, Spanje: 338 mijl zuidwaarts.

Het is 00.57 uur in de 2e nacht midden in de Golf van Biskaje. "Sivy, word eens wakker meisje; kom, gaan we kijken naar de mooie volle maan. Het is zo fantastisch buiten." En ik aai nog een keer over haar haar terwijl ze uit de zeekooi klimt. Het is een geweldige nacht: helder, een baan van licht op het water van de maan. Samen kijken we naar de hemel. 'n Mooie sterrenhemel met de Grote Beer en de Poolster. We zeilen rustig met wnw 8 kn. Sog 4.5-5kn. Misschien net te langzaam maar het gaat zo mooi. Sivy slaakt zachtjes een wolvenkreet.. Volle maan... Het is niet koud, de lucht ruikt ietwat zoetig. Nog 50 mijl te gaan naar het landfall waypoint. Ik zit te wachten op de dolfijnen. Nog even zit ik met Sivy dicht tegen me aan, de maan en het water bestuderend, en stuur haar daarna weer terug de zeekooi in. Sivy's handen maken het "hartjes"-teken naar me als ze ligt.
Ik doe de oortjes weer in en zet een zacht muziekje op.

Middernacht 1e dag in Biskaje:
22222 op onze log gepasseerd. We zijn het Continentaal Plat afgevaren. Nu
5000 m onder ons: "da's de helft van de weg naar Dirksland" zegt Sivy. We zijn alle 4 wakker. Paul en ik wisselen net van wacht na het marifoonrondje. En Jules en Sivy hebben geluisterd naar de schepen.
De zee is na een ruwe dag een stuk rustiger. De wind is nu een dikke 5 Bft zonder vlagen van buien. De bootsnelheid ligt nog steeds boven de 6 knopen. Al de hele dag ver boven de 6.
Halve wind varen, met deining en golven ook van opzij waardoor je soms behoorlijke zijwaartse vallen maakt. Het is een mooie nacht, met flink gereefde zeilen.
1 Lichtje achter ons van de Mjöllnir , 1 op horizon aan stuurboord: Primrose.
Net 14 andere stemmen gehoord op de boten. Als 1 familie op pad naar la Corina, allemaal in hetzelfde schuitje.
2 Schepen hebben al dolfijnen voor de boeg gehad. Dat is fijn na 'n dag harde wind en hoge deining dwars, 2-2.5 m, en soms n hogere golf.

En wat doen Jules en Sivy de eerste dag: liggen, net als Joris en Jasper, de katten op de Ralentir. En een keer overgeven door de beweging van de deining. "Shaula danst".

Ik zie 1 dolfijn om 06.36 uur op zaterdagochtend. Die avond zien we
4 x een spuiter van een walvis op tegenkoers om 19.15 uur; nog 82 mijl naar wp 15-1, de Spaanse kust.
Wij varen net een uurtje op de motor. Na de enige bui van vandaag valt de wind weg.
Hele dag zeer prettig gezeild; sog 6-7 knopen.
Zon erbij. Sivy eerst tikje kwips en kwaps buiten daarna dansen, muziek, op paarse emmertje plassen en buiten douchen.
En we hebben ons gilmomentje: zo hard mogelijk schreeuwen. "Heerlijk hè mama. Dat voelt zo goed."
Het grote voordeel van nachttochten voor kinderen is: je mag 's ochtends al aan de cola. Tussendoor zakje chips. Je bioritme is toch enigszins verstoord.
Jules blijft na een paar ochtenduurtjes in de zon vandaag het liefst binnen liggen. Voelt zich verder goed.
Ik ga nog uurtje liggen tot 14.30 uur. Paul zit buiten met Sivy.
Jules en Sivy kijken daarna een aantal dvd's. De bewolking trekt in de avond helemaal weg: volop zon en blauwe lucht. We eten Noodles en crackers. Hard gekookte eieren om 19.30 plus taboule.
We zitten met 7 boten dicht bij elkaar in een straal van 6 mijl. De 37 voeters.
Om 1800 op de VHF ontvangen we via relay van de Novatrix nog de afstanden van Vlietstroom, Roboot, Stormvogel en Tournesol binnen. Op 2 momenten per dag krijgen we Iridium positieberichten binnen. Wij halen t weer binnen op de iPad met Weather Track.
Paul en Jules lopen samen de eerste wacht in de 2e nacht. Ik hoor ze gezellig kletsen.
De derde dag arriveren de eerste boten al vroeg in Spanje. Een super snelle overtocht. Wij motoren de laatste mijlen in de zon naar de rotsige kust van Noord-Spanje. Paar keer een dolfijnengroepje gespot. En dan: 's avonds borrel op de steiger. Biskaje zit er op.
Heerlijk weer in La Coruña te zijn.