vrijdag 10 juni 2016

Boulogne-sur-Mer - St Peter Port

Dinsdag 7 juni - Boulogne-sur-Mer

Dinsdagochtend is iedereen vroeg paraat bij het palaver van half 7. Het is een fikse klim naar het havenkantoor. Het verval is 8 m. De stalen en houten constructies onder het wegdek van de haven zijn nu weer zichtbaar. De duistere krochten van vorig jaar zijn onveranderd. Gollum ziet weer te gluren vanuit zijn enge duistere hoekje. Paul vraagt zich af of de constructie nog wel stevig is met al die gaten en rotte plekken in de palen.
We vertrekken met zon en blauwe lucht. Er is weinig wind voorspeld, dus we zijn blij met de vlakke zee en genoeg wind voor de gennaker. Wind in de rug voor de start van de nachttocht over de Seine baai naar Cherbourg. Je hoort ons niet klagen.
Ook voor deze etappe kans op onweer en mistbanken in het voorspellingen.
Voor nu: goed zicht en zeilen. 
Het venijn van deze etappe zit in de staart, bij de punt van Cherbourg, Barfleur, waar de stroming 4-5 knopen mee of tegen zal staan. Het vaarschema is opgesteld op aankomst bij laatste tij mee. 
Even wordt de wind minder, te weinig om de gennaker vol te houden, en gaan we op motor verder. Bij het volgende marifoonrondje klinkt echter als Paul bij de Hester is aangekomen: "vertel me eens waar je die wind geregeld hebt? Perfect zo." We zijn inderdaad weer onder zeil. Wind in de Westhoek, 12 knopen waar, 18 knopen schijnbaar. "Ik zal t even aan Yvonne vragen. Ze heeft vast iets geofferd." Dat ga ik natuurlijk niet verklappen. Beroepsgeheim.
Vandaag is ook nationale satellietcommunicatie-testdag. De Iridium GO's en satfoons sturen berichtjes en Quick gps-positieberichten heen en weer. Soms lukt t niet meteen; bij de meesten is alles goed ingesteld. En wij zitten te vogelen met t zenden van een groepsbericht. Lijkt simpel; maar is even puzzelen. Hebben we de technische oplossing bedacht, blijkt dat na invoeren van 14 email-adressen het scherm van de iPhone zo vol te staan dat je de in te voeren tekst niet kunt zien. Je kunt de adressen niet wegscrollen. Alle boten krijgen een slimme afkorting bij hun satellietnummers en dan lukt het wel. Het houdt je van de straat. 

We draaien mooie wachtjes. Sivy houdt Paul gezelschap van 21.00-24.00 uur en Jules mij van 24.00-03.00 uur. Dit jaar houden ze allebei de volle 3 uur vol. Jules en ik zien een heldere sterrenhemel met de Melkweg. Sivy zit uren in de mist, met Paul achter het radarbeeld. Sivy ziet in gedachten piraten uit de mist opdoemen die de Shaula enteren. En bedenkt een plan hoe ze daarop gaat reageren. Vol in de aanval.
Om middernacht kruipt ze snel mijn warme zeekooi in. Draait zich om en slaapt.
De Roboot had nog een akkefietje met een stuurautomaat die niet van de auto-functie af wilde. En dat gebeurt natuurlijk in de mist. Het komt nooit gelegen. "Stroom eraf en weer aan" werkt. Ondertussen was het heklicht van de Novatrix hun baken in de nacht.
In mijn wacht houd ik me bezig met de grote scheepvaart die om ons groepje heen gaan. De Tamesis, van 800 ft, heb ik toch maar opgeroepen als die recht op Mjöllnir en ons daarnaast blijft koersen. Mjöllnir zou als eerste geraakt worden, ..... Niet dat dat uiteindelijk zal gebeuren, maar met forse stroom tegen gaan we maar 2,8 knoop vooruit; dus weinig manoeuvreerruimte. Tamesis garandeert me dat ze ons voorbij laat gaan en koers verlegd naar stuurboord. "Many thanks."
Tegen 6 uur naderen we Barfleur, ondertussen met forse stroom mee. De dag begint met een zon, maar heiig.
Eenmaal in Cherbourg trekt het in de middag dicht. Bij de steigerborrel is een vestje niet overbodig, maar heeft geen invloed op de gezelligheid en het gitaarspel met het OceanPeople-lied van Léon. 
Tegen 19.30 uur stort ik in. Truste.

Donderdag 9 juni - Cherbourg
Jules en ik zijn aan het hardlopen over het fietspad vanaf de Marina langs de baai van de stad. Om negen uur is het al warm en zomers. Met ons rennen meerdere Fransen dit pad, waaronder een drietal super fitte mannen die, zoals Jules al opmerkte, afslaan bij het trainingsveld van de marine. 
In de stad zelf is het druk op de markt en de smalle straten van het centrum. Hier niet uitsluitend winkels van ketens, maar ook de groenteboer, slager/delicatessenzaak, en bakker. Allen met hun spullen ook voor de winkel uitgestald. De espressokopjes staan op de volle terrasjes. Ik loop, net gedoucht, op slippers, nog met een rood hoofd, te genieten van dit Franse tafereel met m'n zakjes eerste authentieke pains au chocolat en croissants van het jaar.
Op de haven zijn de 50 optimisten met witte en fel groene zeiltjes opgetuigd door klasjes schoolkinderen. Magali, onze contactpersoon bij de Marina, komt langs bij ons en vertelt over het gesubsidieerd zeilweekprogramma voor kinderen van 11 jaar voor alle scholen in de regio. Haar zoontje zit vanochtend ook in 1 van de bootjes. Ze vertelt me ook over het systeem van de openbare en privéscholen (waar een bijdrage van 20 euro/maand gevraagd wordt). Privéschool betekent gevrijwaard van stakend personeel en meer aandacht voor de kinderen, ook ivm de warme maaltijden tussen de middag. Mijn conclusie is, al pratende, dat wij in Nederland alleen maar privéscholen hebben. 

Om 12.30 verzamelen we voor ons weerpraatje en de etappe van de dag. Stroom mee door de Alderney Race én vandaag wind mee. Lucky us.
Een fijne dikke 4-kleine 5 Bft uit noordoost blaast ons vooruit. De mistbanken blijven uit onze buurt, de zon kijkt toe. We sjezen met 4 knopen mee de laatste mijlen naar St Peter Port. Twee steigers in de buitenhaven worden dichtgelegd door ons. Geen overbodige luxe op de laatste steiger aangezien deze geen vaste verbinding naar de wal heeft. Via de boten nu wel. 
En iets later vragen we ons af wie er de befaamde inklaringsformulieren mag invoeren morgen of dat ze in ordner nr 2016-2473 zullen verdwijnen.
Of zou er weer een vinkje komen achter onze eigen namen in een geavanceerd computersysteem? 
Guido van de Playmobil loopt al op de steiger met camera en Kees van de Stormvogel wordt door medeflottieljegangers subtiel gewezen op de nog grotere Bestevaer aan de andere kant van de steiger. "Ik ben er best een beetje ziek van" zegt ie met twinkelende ogen. St Peter Port ligt er schitterend bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten