vrijdag 12 juli 2019

Edinburgh - 12 juli 2019 vrijdag

“Laten we hier nog een groepsfoto maken, zo voor de brug”, wijst Ruud terwijl we samen komen voor het palaver in Port Edgar. Beetje inschikken, beetje naar rechts schuiven, en t lukt, de meute staat erop!
We gaan beginnen aan het nachtje door naar Peterhead, Noord Schotland. Het is al 2 dagen broeierig warm. Gisteren code geel voor onze landstreek, met kans op zwaar onweer. Niks gezien, niks gehoord. Paar spatjes regen. Prima weer gehad in Edinburgh, met nachtelijke stortbuien, en een eerste havendag regenjas mee. 
Net als 6 jaar geleden komt er een groot hogedrukgebied over Schotland heen te liggen komende dagen. Wat weinig wind, maar we zullen niet klagen. T kan zo veel slechter. Als je factor 30 en 50 moet smeren is het goed. 
De Round Britain Adventure Cruise is 10 dagen geleden van start gegaan in Scheveningen, in het warme warme warme weekend! Vertrek paar uur uitgesteld om de top van de harde westenwind er net even af te laten. De wind zou in de avond mooi ruimen naar NW en N, zodat de koers gaandeweg naar Engeland verlegd kon worden. De noordelijke Noordzee zou niet aangenaam zijn met harde NW wind. Wij kunnen “er onder door” naar de overkant.
Uiteindelijk wordt het nog een motoroversteek naar Hartlepool voor de tweede dag. Onderweg kwamen we, behalve veel boorplatforms en windmolenparken, ook veel visboeitjes tegen. Niet altijd goed zichtbaar en helaas pikt de Safina er net voor het licht wordt ééntje op. Schroef vast, geen snelheid meer. En slepen helpt ook niet. De Bolder met de 100 pk op volle kracht, krijgt de vaarsnelheid maar tot 1 à 1,5 knopen door het water. Daar hangt iets goed zwaars onder.
Paul besluit dat er niets anders op zit dan op open water met zn duikset onder de Safina te duiken om het geheel te klaren.
Het lukt, ondanks de harde stroming. Drie kwartier later kan de Safina weer vooruit!

Een aantal van de groep hebben gewacht in de commerciële haven voor het water hoog genoeg stond om naar de sluis van de marina te gaan. Een “warm welcome” wachtte. 
En of de duvel er mee speelt, of het heeft verband met de visnet-actie: Safina verliest in de sluis haar schroef. 
Appje in de groep en een juiste reserveschroef verwisselt van eigenaar. ‘s Middags in de kraan en ook die klus is geklaard.

Hartlepool - Amble wordt een heerlijke zeildag, met veel leven op en in het water.

Ook bij Amble wordt op zee gewacht voor we over de drempel kunnen. Bij anker op blijkt de ankerlier van onze Shaula te haperen totdat ie t geheel begeeft. 

Opstapper Bert wisselt met Jules en Maite  bij ons aan boord en een middag in de workshop sleutelen met Ruud aan de ankerlier levert de eindconclusie “niet meer te repareren”. En Google levert 1 op voorraad in een zaak in Southampton met gratis UK delivery, paar pond extra voor levering in 1 werkdag. In Port Edgar marina zal de lier op ons wachten.

We bekijken de finale van het WK vrouwenvoetbal met veel enthousiasme in de jachtclub van Amble, waar een mooi groot tv scherm hangt. De laatste gasten van een doopfeest verlaten net de club, als een andere ambiance begint. De EK-finale hadden we een tweetal jaar geleden in Zweden gekeken, met de groep van de Nordic Round. Zo blijven de evenementen altijd bij je.
Eyemouth is dit jaar niet zo meedenkend als vorige keer en ziet geen kans onze groep of zelfs in 2-en gesplitst een plekje voor de nacht te bieden. De visservloot neemt klaarblijkelijk de gehele kade in beslag en de bezoekerssteiger zou onvoldoende diepte en ruimte bieden. Leuk detail is wel dat onze RBAC 2013 groep full color als attractie van Eyemouth marina staat in de brochure Sail Scotland.
Dus: in 1 keer naar Edinburgh.
Vroeg op, om 5 uur eerste boten over de drempel bij de haven van Amble Voordeel: t is al licht. Dat scheelt enorm. Er staat nog een forse deining in de havengeul. Eenmaal op zee is het goed te doen. Lekker zeilen, een stukje motoren, afgewisseld met dolfijnenshow, papegaaiduikers, zeehonden en de rots vól Jan van Genten, Bass Rock. Ruim voor donker varen we onder de markante vaalrode Forth Railwaybridge door en liggen in een mooie box in Port Edgar Marina. 
Wat Jules het allermooist vindt in deze haven is de verkoopgarage Engine 710 op het terrein. 10 Landrover Defenders op een rij en aan de andere kant van de weg nog 10. Een snoepwinkel.
South Queensferry is een prettig dorp, met karakteristieke gevels in de hoofdstraat langs het water: een oude pub met beschilderd uithangbord, kinderkopjes, restaurants en bankjes aan het water te over.
Ideaal om af te wisselen met de drukte van het nabijgelegen Edinburgh.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten