zaterdag 5 september 2020

Onweer in de lucht

 Ook de laatste week van de zomertocht is echt zomers. Weinig wind, veel zon, bloedhete dagen met als afsluiting van de periode veel kans op onweer, zwaar onweer.

We varen van Tréguier in een nachttocht met een ruime bocht om Guernsey en Alderney heen richting Cherbourg en direct door naar Le Havre.
Het is een zonnige, rustige ochtend. We motoren achter in t veld van de 12 boten. Op afstand naast ons de Jack in the Box. Niks aan de hand totdat we hen ineens stil zien liggen, met Guernsey op de verte achtergrond. Stil betekent niet “ff pauze”. Betekent “motor stopt ermee, iets in de schroef of brandstofproblemen of...”. Met overleg op de marifoon concluderen we dat er iets in de schroef moet zitten. 
De zee is vlak, we moeten nog aan de nacht beginnen en Le Havre is ver weg. We besluiten dat Paul zijn duikuitrusting uit het vooronder gaat verzamelen en op onderzoek uit gaat. Ik help Paul, terwijl Sivy achter het roer staat en de boot in de buurt van Jack in the Box houdt. We varen dicht bij hen en Paul gaat overboord. Een snelle eerste blik onder de boot, komt boven water en ik zie hem overleggen. Duikt er weer onder en een grote kluwe touw komt naar boven.
Hilde en Jeannot leggen deze in de kuip, als trofee en om te voorkomen dat er nog iemand in gaat varen. Paul zwemt terug naar de Shaula en we beginnen met afspuiten in de kuip en alles te drogen leggen. In totaal duurde de actie een half uur en we varen weer verder.

De Kanaaleilanden zijn niet toegankelijk en we willen niet met 12 schepen tegelijkertijd met veel stroming in het donker door de Alderney Race. Aangezien je bij de steigers in Tréguier met de kentering moet losgooien, is het een rekenklus hoe je de etappe het beste kunt opzetten. We pakken de uren stroom mee bij Alderney aan de west- en noordzijde en varen in de nacht voor Cherbourg. Liefst maken we daar een tijstop, maar in de nacht aanlopen met alle visboeitjes én volle steigers nemen we niet op als reële optie. Dan maar stroom tegen bij Barfleur: 4 uur lang maken we een snelheid van 1-1,5 knoop, zeer rustig slentertempo. Maar met een mooie zonsopkomst en vlakke zee. Een goeie meditatie-oefening :-).
We zijn het motoren een beetje beu, dus zodra er een zuchtje noordoostenwind komt gaan de zeilen op.
Eigenlijk te weinig voor echte voorgang, maar we houden t even zo. We hebben nog de hele dag de tijd.
Op de middag zijn we allemaal in Le Havre, waar de tropische hitte als een deken over ons heen valt. Iedereen ligt achter de boot in het water, naarstig op zoek naar afkoeling.

Op de boulevard in Le Havre is het druk. Kermis, muziek, volle restaurants en terrassen. De mondkapjes herinneren je aan Corona. 
Het lichtspel door de glas-in-lood ramen van de hoge vierkante toren van de markante kerk Saint-Joseph bij de haven is de moeite waard.
Het is té warm voor veel activiteit.
De harde Noordoostenwind blijft uit en we gaan via Dieppe met een tussenstop daar naar Boulogne-sur-Mer. Er wordt veel onweer voorspeld komende dagen en we willen ook voortgang maken. Best lastig beslistraject.
De dag met voorspeld noodweer blijven we in Nieuwpoort. Het is een smorende hitte. Helemaal als je met het overal verplichte mondkapje naar de Colruyt gaat voor boodschappen. Zodra Sivy en ik in ons eentje op de weg naar de haven lopen, zet ik het af. Het zweet gutst langs het mondkapje en ik zie toch echt even het nut er niet van in. Burgerlijke ongehoorzaamheid op z’n kleinst. 
Na een extra “hoge onweerskans”-tussenstop in Zeebrugge, nemen we afscheid op het terras van de Jachtclub.
Iedereen gaat weer richting eigen thuishaven.
Maandag om 12 uur wordt het rondje op de marifoon gemist. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten