Woensdag 31 juli, Lamlash – Bangor (Noord-Ierland)
Ik wil niet weg!!
De zon schijnt, de lucht is blauw, geen
wind, schitterend uitzicht.
Maar er ligt een nieuwe horizon te wachten. Een Noord-Ierse. En,
daarnaast, de weerkaarten voor de komende dagen beloven echt véél meer wind en
regen. Gaan!
De eerste 3 mijl mag er bij ons aan boord gevist worden.
Daarna gaat het tempo er weer in om met gunstige stroming naar Noord-Ierland te
gaan, het North Channel overstekend.
Triple Seven, later omgedoopt naar “Neeltje Jans”, had al beet bij de rafelingen van het zuidpuntje van Holy Island. Het eerste waypoint van ons allen. Dit is wel een heel mooie visomgeving, beter dan de industriekust van Duinkerke, om maar een vergelijking te maken.
Jules werpt de lijn met veertjes uit, zet de hengel in de standaard, en .. heeft beet. Ratel, ratel, ratel, doet de (best dure Eastman) molen. Twee makrelen in 1 keer. Nog een keer uit, en weer direct beet. Nummer 3 ligt in de emmer te spartelen. Daarna lukt het niet meer en gaat het toerental van de motor omhoog, anders zijn we zeker niet voor het donker thuis.
Triple Seven, later omgedoopt naar “Neeltje Jans”, had al beet bij de rafelingen van het zuidpuntje van Holy Island. Het eerste waypoint van ons allen. Dit is wel een heel mooie visomgeving, beter dan de industriekust van Duinkerke, om maar een vergelijking te maken.
Jules werpt de lijn met veertjes uit, zet de hengel in de standaard, en .. heeft beet. Ratel, ratel, ratel, doet de (best dure Eastman) molen. Twee makrelen in 1 keer. Nog een keer uit, en weer direct beet. Nummer 3 ligt in de emmer te spartelen. Daarna lukt het niet meer en gaat het toerental van de motor omhoog, anders zijn we zeker niet voor het donker thuis.
Vangen betekent ook schoonmaken. Ieder maakt zijn/haar eigen vis schoon. 3
Vissen, 4 bemanningsleden; ik bedank geheel vrijwillig voor mijn maaltijd.
Tot het middaguur motoren we zuidwestwaarts. De wind komt
precies uit de hoek die wij opgaan. Wij nemen, nu het nog rustig is, vast de
etappes van volgende week nogmaals door. De stabiele trend van het weer is even
zoek, dus we bestuderen opnieuw de alternatieven in de Ierse Zee, met de moeilijke kapen, “tidal
gates”, en weinig ruimbemeten havens aan beide zijden. Voorlopig houden we vast
aan de route en tijdsverdeling.
Voorspelling is dat vanmiddag
de wind gaat ruimen naar zuid en zuidoost, stroming staat dan zuidwaarts. En
jawel, vanaf half twee kan het zeil getrimd worden, fok uitgerold en we zeilen
in 1 streep naar Bangor. Mooi! De in de boeken opgetekende dwarsstroom van 2-3
knopen ervaren we niet. Da’s dan weer gek.
In een fikse regenbui komen we de grote marina in, van het soort dat we al tijden niet meer hebben gezien. In de aanloop van Bangor, tevens de aanloop naar Belfast, nemen de aantallen veerboten toe. De Saltire wordt vervangen door de Red Ensign.
Komende dagen staan gepland voor bezoek aan de stad Belfast, en de was.
In een fikse regenbui komen we de grote marina in, van het soort dat we al tijden niet meer hebben gezien. In de aanloop van Bangor, tevens de aanloop naar Belfast, nemen de aantallen veerboten toe. De Saltire wordt vervangen door de Red Ensign.
Komende dagen staan gepland voor bezoek aan de stad Belfast, en de was.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten