zaterdag 10 augustus 2013

Gastcollege

Woensdag 24 juli, Craobh Marina (spreek uit: Croov Marina)

Een ochtend knobbelen we aan de etappe Craobh – Port Ellen. De weg zelf is geen punt, maar de stroming wel. We nemen namelijk op het kruispunt “Gulf of Corryvreckan – Sound of Luing – Jura Sound”, de afslag naar het zuiden de Jura Sound in, en laten het straatje Corryvreckan aan stuurboord liggen. Waar vinden we goede detailinformatie over het stroomverloop per uur in de Gulf of Corryvreckan?
Dat het in dat straatje heftig te keer kan gaan, wordt geschreven, is gefilmd en op YouTube geplaatst. Maar het verloop 1 uur na kentering, 2 uur na kentering, 3 uur … etc. We leven op de dag van springtij, dus de dwarsstroom die we kunnen verwachten vanuit de Gulf of Corryvreckan is, op de top, 8 knopen. “Met gemak.”
De conclusie is dat we daar met kentering willen zijn. We hebben geen zin om 1 van ons dwars uit te zien gaan, hup op de rotsen aan bakboord. Dus vroeg op. Half zes weg. En geen gedraal het eerste uur om de 5 mijl te overbruggen naar het kruispunt.


Het printertje komt weer uit het vooronder. Terwijl ik de laatste hand leg aan de etappebeschrijving in OceanPeople-stijl, klopt Ernst aan. Of het een leuk idee is een gastcollege te geven over elektronica aan boord. En dan met name de nadruk op begrippen, laden en verbruiken. “Prima, lijkt ons leuk.” Daar is iedereen wel voor te porren.



Er staat al een feesttent opgesteld voor het restaurant voor de Highland Rally, dé lokale zeilwedstrijd van het seizoen. Daar mogen we gebruik van maken van de havenmeester.
Ik print het handout-blaadje van Ernst 20 x uit en om 16.00 uur zit de collegezaal vol.
Twee uur later en weer wijzer, lopen we weer de zon in. Energiebronnen en energieverslinders, van nespresso-apparaten tot combimagnetrons-op-walstroom, van lampjes tot lieren-met-knopjes, alles is behandeld. Iedereen kijkt vast en zeker bewuster naar monitorpaneeltjes die accuspanning en huidig verbruik weergeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten