dinsdag 24 juli 2012

Dover Strait in de zon

Vaardag 2. Maandag 23 juli. Nieuwpoort -  Boulogne-sur-Mer.
De wekker gaat vroeg, het is pas kwart voor 5. Koffie en het laatste weer binnenhalen. Met name de langere termijn is interessant, voor de trip naar Cherbourg en Guernsey. Vandaag staat ZZW-wind 3 bft op de planning. Zodra we buiten varen, hijsen we het zeil en begint een dag heerlijk zeilen.


Voor Gravelines maken we lange slagen met de formidabel kleine kruishoek van 45 graden; de stroming helpt mee. We lopen hoog en hard. De zon schijnt. Het is puur genieten.  Jules en Sivy kijken in de ochtend een DVD in de net ge├»nstalleerde LED-tv. Vorige jaren hingen ze, knus, onder helling schuin voor een kleine draagbare DVD-speler. Bij Calais zijn de krijtrotsen van Dover bijzonder goed te zien. Er is niet veel ferryverkeer. Ook in het TSS aan de horizon lijkt het niet druk. Voorbij Cap Gris Nez halen we de genua weg. De wind is afgenomen, het is niet bezeild, en de stroom gaat tegen staan na de Cap.  Er vaart een Nederlands jacht naast ons wat plots geheel stil ligt. We draaien er heen, en we horen dat een slang van de motor is afgesprongen. Bovendien is de afsluiter van de koelwaterinlaat afgebroken. De schipper roept met lichte paniek in de stem: we zinken. "Heeft u zachthouten conische pluggen?", roept Paul terug. "Nee" is het antwoord. We pakken de grabbag en stoppen onze zak pluggen erin. Cirkelen weer om de boot, maar ondertussen zijn hun vrienden omgekeerd en genaderd. Zij gaan slepen, en er lijkt iets anders in de afsluiter gestopt te zijn. Ok, alles onder controle en wij gaan weer verder. Ondertussen heeft een boot van onze Croisiere een dieselprobleem. Motor slaat af, bij de hagelnieuwe Mon Vieux. Uiteindelijk blijkt het  een niet functionerende dieselmeter te zijn: de meter geeft een volle tank aan, en blijft dit doen. Ik zou graag de fabrikanten van dit soort tankmeters uitdagen een werkend systeem te maken, op een simpele manier zoals in iedere auto. In de auto vertrouwen we allemaal blindelings op die meter, tot op de laatste liter. Waarom geeft dit in zoveel boten een probleem? Wij hebben op onze dagtank (voordeel 1) een kijkbuisje (voordeel 2): WYSIWYG.  Boulogne zelf is weer een waar avontuur: het is vol en het wordt nog voller. Alle boxen zijn gevuld, de kopsteigers liggen 7 dik, tussen de steigers wordt het ook volgebouwd. We hebben er mooi zicht op als we bovenaan de kade de "steiger" borrel hebben. Gelukkig wordt het een rustige nacht qua wind, er wordt niet gespuid, alleen gaan de vissers de hele nacht in en uit.


1 opmerking:

  1. Beste Shaula schatjes,
    Alweer op weg?
    Geniet er van.
    We wensen jullie veel zon en voldoende wind.
    Groeten,

    Jean - Kuster A-38

    BeantwoordenVerwijderen